Brossen voor de bossen

Brossen voor de bossen

Na de enorme opkomst van meer dan 35.000 klimaatspijbelaars vorige week donderdag en de 70.000 familiebetogers op de klimaatmars van gisteren, is het uitkijken naar de volgende mars van Youth for Climate in Brussel. De actie krijgt nu ook steeds meer steun van de hogeschool- en universiteitsstudenten, ja zelfs van de lagere scholen. Rebus wil graag zijn steentje bijdragen en geeft een aantal concrete tips en tricks voor de spijbelaars én de achterblijvers.

Niet iedereen wil lessen missen of een strafstudie riskeren, maar ook de thuisblijvers spelen een belangrijke rol.

Spreek op voorhand af in je klas. Wie staakt wel, wie niet? Voor welke lessen worden er door de achterblijvers aantekeningen gemaakt. Zit je wel in de les, schrijf die dag zo netjes mogelijk dan kunnen de anderen je nota’s overnemen. Maak eventueel een beurtrol, misschien komen er nog meer actiedagen en kunnen jullie afwisselen?

Voor wie thuisblijft: Scan je notities ’s avonds, zo kan je ze snel rondmailen.

Voor wie gaat staken: spreek af met de leerkrachten dat je de gemiste les als een huistaak of zelfstudiepakket achteraf mee naar huis krijgt. Zo werk je jezelf bij en hoeft de leerkracht het niet extra uit te leggen.

Bekijk op voorhand met de leerkrachten welke leerstof er aan bod zal komen en werk het zelf bij. Zo kun je voorbereid vertrekken en toen je ook ‘goodwill’.

Vraag aan je leerkrachten of het lesmateriaal een keer van tevoren in plaats van na de les op smartschool geplaatst kan worden.

Heb je echt veel gemist? Geen nood, bijna al het schoolmateriaal is online te vinden. Zoek het per thema op en je vindt vast filmpjes en oefenpagina’s.

Vraag hulp aan anderen als je iets gemist hebt en het niet begrijpt. Dat doe je toch ook als je een keertje ziek bent?

Spreek met achterblijvers, vrienden en vriendinnen af om lesmateriaal samen aan te vullen, in plaats van het gewoon over te schrijven. Samen leren en herhalen is best gezellig.

Mis je lessen Frans, Engels of Duits? Spreek af met de andere stakers van je klas om in de gemiste taal over de staking te komen vertellen.

Krijg je toch strafstudie? Gebruik die tijd dan om je nota’s bij te werken en je les in te halen

Contacteer je leerkrachten, staken ze mee? Misschien kun je er een (vrijwillige) excursie van maken?

Spreek af met leerlingen van andere klassen die dezelfde lessen van dezelfde leerkrachten krijgen om onderling materiaal door te geven.

Breng iets lekkers of leuks mee voor de achterblijvers die die dag wel in de les zitten, zij zorgen er immers voor dat er nota’s gemaakt worden.

Maar vooral: deel ook de kennis die je opdoet door te staken met andere klasgenootjes. Overleg met de leerkrachten hoe je dit best kan doen: spreekbeurt, taak, blog, vlog, … Dit is educatief veel verantwoorder dan een strafstudie.

Alvast heel veel succes de komende weken!

Auteur: Monika Saelemaekers, docente leren leren en examencommissie bij Rebus Studiebegeleiding.