Van struggle naar succes: de oorsprong van Rebus
Jan Bruwier, bezieler van Rebus, weet als geen ander hoe het voelt om vast te lopen in je studie. Wat begon als een persoonlijke zoektocht, groeide uit tot een passie om anderen te helpen. Zo is Rebus vandaag dé plek waar dromen werkelijkheid worden – voor studenten én hun ouders.
Zelf gestruggled
Als kind ging leren me makkelijk af. Ik was in de lagere school de slimme leerling, maar in het middelbaar veranderde dat. Ik moest ineens Latijnse woorden studeren – een hel. Aan de universiteit werd het nog moeilijker. Ik stelde alles uit, kon me niet concentreren …. Pas 30 jaar later, toen mijn kinderen de diagnose ADD kregen, begreep ik: dat heb ik ook!
Hoe meer ik op mijn donder kreeg van mijn ouders, hoe erger het werd. Maar toen ik bij een goede studiebegeleider terechtkwam, maakte ik de klik. Hij zei: Je bent geen dommerik, je hebt uitstelgedrag. Hij gaf me vertrouwen, en dat veranderde alles.
Met de juiste aanpak – positief blijven, vertrouwen geven en structuur bieden – kon ik zelfs outperformen in plaats van underperformen. Toen dacht ik: Dit wil ik ook doen, mensen een duwtje in de rug geven.
De start van Rebus
Zo begon ik tijdens mijn studententijd al met zelf studiebegeleiding te geven. Ik studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen, dus ondernemen lag in mijn aard en vanuit m’n eigen ervaring had ik gezien dat een positieve aanpak écht een verschil kon maken.
Ik was nog jong, maar slaagde er toch in om al snel toplesgevers rondom me te verzamelen. Het lukte me om mensen die ouder en slimmer waren dan ik te overtuigen om samen te werken. Zeker uit richtingen zoals economie, burgerlijk ingenieur, rechten, geneeskunde … waar er meer vraag was naar studiebegeleiding. Zo slaagden we erin om vanaf het eerste jaar al succesvol te zijn.
Het mooiste? We begeleiden nu kinderen van ouders die vroeger ook bij ons kwamen.
Dromen waarmaken
Het belangrijkste is dat we anderen hun dromen kunnen waarmaken. Dat we studenten met vallen en opstaan back on track krijgen, ze hun diploma behalen en een fantastische carrière uitbouwen, daar doen we ‘t voor.
Soms durven studenten het toelatingsexamen geneeskunde bijvoorbeeld niet eens te proberen. Als ik hen kan overtuigen dat het wél kan met ons programma en ze uiteindelijk slagen en arts worden terwijl ze dat nooit hadden gedacht … dán maken we echt dromen waar!
Het mooiste? We begeleiden nu kinderen van ouders die vroeger ook bij ons kwamen. Dan weet je dat ouders beseffen welke cruciale rol we gespeeld hebben in het behalen van hun diploma.
Vertrouwen en een positieve kijk
Wat bij Rebus enorm belangrijk is, is vertrouwen, positivisme, professionaliteit en communicatie. Onze lesgevers zijn ook écht begaan met ‘t lot van de studenten. Een van de kwaliteiten van een goede lesgever is dat die zich kan inleven in de problematiek van een student. De slimme nerd is niet altijd een goede coach. De beste lesgever is iemand die de inhoud begrijpelijk kan overbrengen én ook het coachende aspect in zich heeft.
De droom is dat wat we vandaag voor een beperkt publiek aanbieden, morgen kunnen geven aan iedereen die het nodig heeft.
Inclusieve toekomstvisie
Rebus is ongesubsidieerd, wat wil zeggen dat onze studiebegeleiding niet gratis is. De droom is dat wat we vandaag voor een beperkt publiek aanbieden, morgen kunnen geven aan iedereen die het nodig heeft. Maar daarvoor is er steun nodig van de overheid en samenwerkingen met scholen.
Zo’n structurele samenwerkingen lijken me logisch in de toekomst. Zelf zie ik studiebegeleiding als een aanvulling op het onderwijs. We helpen leerlingen leerstof te verwerken die ze op school aangereikt krijgen. Zo kunnen we samen de uitval in het onderwijs zoveel mogelijk beperken.
Dankbaarheid is het grootste compliment
Het mooiste compliment voor Rebus? Horen dat iemand een droom heeft waargemaakt met onze hulp. Of beter gezegd: sámen met ons, want uiteindelijk doet de student het nog altijd zelf. De dankbaarheid die we krijgen van studenten en hun ouders geeft een enorm fijn gevoel — en het is de beste bevestiging dat onze aanpak werkt.
De dankbaarheid die we krijgen van studenten en ouders geeft een enorm fijn gevoel — en het is de beste bevestiging dat onze aanpak werkt.