Informatie nieuwe coaches
Hallo potentiële Rebuscoach!
Om te beginnen, heel hartelijk dank voor jouw interesse om les te geven bij Rebus.
Hieronder ga je alvast informatie vinden over de manier van werken bij Rebus, wat jij van ons mag verwachten en wat wij van jouw verwachten.
We sluiten dit deel af met een kleine quiz. Als je deze quiz goed afsluit, ga je een uitnodiging krijgen voor een korte follow-up sessie bij ons op kantoor.
Er is geen tijdslimiet hiervoor, we vinden het belangrijker dat alles goed duidelijk is en er geen misverstanden ontstaan, dan dat je dit haastig doet.
Wat is Rebus Studiecoaches?
Rebus Studiecoaches bestaat eigenlijk uit twee verschillende takken.
Enerzijds hebben we de TAT-academy.
Deze tak focust zich op de toelatingsexamens voor de studies geneeskunde, tandheelkunde en diergeneeskunde, en alle ijkingstoetsen voor verschillende universitaire opleidingen. Deze begeleidingen doen wij al sinds het ontstaan van de toelatingsexamens in 1997 en is onze absolute specialiteit. We schrijven hiervoor onze eigen cursussen voor wiskunde, fysica, scheikunde, biologie en de Generieke Competenties (tekstverwerking en sociale vaardigheden). We begeleiden jaarlijks een kleine 400 studenten hiervoor, met een succespercentage van rond de 80%.
Anderzijds hebben we KTC.
KTC staat voor Knowledge and Training Center en richt zich op alles hoger en secundair onderwijs, en omkaderende begeleidingen. We bieden dus vakbegeleiding aan, maar bijvoorbeeld ook studiemethodiek en psychologische opvolging voor o.a. faalangst.
Vakbegeleiding voor het Hoger Onderwijs gaat via weekpakketten. Afhankelijk van het moment binnen het semester werken we met 12-, 10 of 7 weken-pakketten, waarbinnen studenten 1, of meerdere uren per week kunnen bestellen. Bij Rebus vinden we het van het allerhoogste belang om onze studenten structuur en planning bij te brengen. Het is dan ook zeker de bedoeling dat deze pakketten strikt nageleefd worden.
Bij deze benadrukken we nog eens dat ongeacht waarvoor een student naar Rebus komt, het de bedoeling is dat de uren opgebruikt worden binnen de tijdsperiode (semester voor vakbegeleiding hoger onderwijs, schooljaar voor overige). Indien een student meer uren zou willen, mag je de student doorverwijzen naar de backoffice voor een nieuw pakket.
Wat mag je van Rebus verwachten?
Bij Rebus gaan we prat op een gezellige werksfeer en een goede teamspirit. Om dit te bevorderen, plannen we regelmatig een teambuilding of uitje in. Informatie hierover ga je altijd op Teams terug kunnen vinden.
Wat Rebus anders maakt dan de grote bijles-platformen, is dat wij werken met een backoffice. Hier kunnen de studenten en coaches altijd terecht met twijfels en vragen. Als je ergens mee zit, of iets wil bespreken, aarzel dan niet om ons te contacteren!
Verder krijg je van ons een Rebus-Microsoft 365 account met mailadres. Meer informatie hierover volgt later nog.
Wat verwacht Rebus van jou?
Allereerst vragen we je om betrokkenheid, zowel bij Rebus, als bij je studenten. Als Rebuscoach ben je onze ambassadeur. Toon interesse in je student en help zo goed als je kunt. Dit wil ook zeggen dat je niet enkel de cursus overloopt, maar ook kijkt naar methodiek en randzaken.
Straal professionaliteit uit. Zorg dat je goed op tijd bent, de komende les goed voorbereid hebt en vragen van de student goed kunt beantwoorden. Uiteraard heb je ook netjes een lokaal geboekt en eventueel lesmateriaal uitgeprint of anders klaargezet.
Daarnaast vragen we om een engagement. Studenten die ons contacteren, doen dat omdat ze met een probleem zitten (moeilijke leerstof, geen goede studiemethode, etc.). Hier willen ze graag snel een oplossing vinden, dus is het voor ons van elementair belang dat wij snel antwoorden krijgen van onze lesgevers. Hou hierom zowel jouw e-mail en Teams-berichten goed in de gaten.
Verder vragen we exclusiviteit. Als jij lesgeeft voor Rebus, doe je dit niet voor andere professionele bijleskantoren of -platformen. Wij creëren voor veel zaken onze eigen cursussen of extra materiaal. Hier spenderen wij veel tijd en geld aan, en zouden het dus niet fijn vinden dat deze zaken zo bij de concurrentie terecht komen.
Tot slot vragen we een beschikbaarheid van 6 uur per week. Lesgeven en coachen is een ervarings-vak. Om dit goed onder de knie te krijgen, dien je een aantal uren te draaien. Uiteraard hangt dit ook af van de vakken die je kunt geven en de studenten die zich aanmelden.
Hoe bouw je een les op?
Voor de les
- Je zorgt dat je goed op tijd bent en de les voorbereid hebt. Als je hier een cursus voor nodig hebt, kijk je op Teams of vraag je dit aan de backoffice.
- Fris voor jezelf de gemaakte afspraken op. Moest de student thuis iets voorbereiden? Wat ging de focus van deze les zijn?
- Controleer in welk lokaal de les doorgaat. Dit kan je in je Rebus-agenda vinden, of op het scherm op kantoor.
- Is de student op tijd? Zo niet, neem je contact op met de student en bespreek je dit. Komt de student helemaal niet opdagen of heeft de les te laat afgezegd? Geef dit in in de Teacherhub. Je krijgt 1 uur uitbetaald en de student wordt 1 uur aangerekend.
- Check hoeveel krediet de student nog over heeft, zodat je de leerstof goed kunt verdelen over de lessen.
- Als het nodig is, is het mogelijk om op Rebus lesmateriaal af te printen. Je kunt dit doen via een USB-stick of via de computer die op kantoor staat.
Begin van de les
- Indien je student meteen met vragen komt, beantwoord je deze natuurlijk eerst.
- Check in welke mate je student voorbereid is en zijn huistaken gemaakt heeft. Het is belangrijk dat de student niet enkel op Rebus of in de les werkt, maar ook thuis met zijn studie bezig is.
- Overloop het huiswerk en controleer de studieplanning. Werd er tijd aan besteed? Is het goed gemaakt? Of staat het vol met fouten? Komt dit door kennis of is het vluchtig gemaakt?
- Stel samen de focus van de rest van de les vast aan de hand van de nood en de overgebleven tijd.
Tijdens de les
- Stem de les af op de vragen/moeilijkheden/niveau van de student. Controleer regelmatig of de student nog mee is met wat je uit aan het leggen bent. Dit kan je gewoon vragen, maar af en toe een oefening laten maken kan ook helpen.
- Vraag regelmatig naar feedback, wat vindt de student van de les, wat werkte goed of minder? Voldoen de lessen aan de verwachtingen van de student?
- Geef studietips waar mogelijk. Hoe verwerk je de leerstof, hoe kun je dit memoriseren, wat zijn de verbanden tussen de hoofdstukken?
- Geef aan wat de hoofdzaken en de bijzaken zijn en leg uit waarom dit zo is, dus niet: "Dit is niet belangrijk, want de prof vraagt dat toch nooit".
- Je bent zowel lesgever als coach, je hebt dus ook aandacht voor studiemethodiek, planning en coaching.
Einde van de les
In de laatste 5 minuten van de les, ga je beginnen met afronden.
- Wijs de student op positieve zaken en/off werkpunten die tijdens de les werden vastgesteld. Deze feedback geef je ook in in de evaluatie in de teacherhub. Je geeft scores op voorbereiding, theorie, inzicht, oefeningen en vooruitgang. Daarnaast geef je een beknopte evaluatie van wat er gezien is geweest en hoe dit ging. Meer informatie over de quotering kun je hier vinden.
- Geef huiswerk, zorg dat de student ook door de week thuis actief met zijn cursus bezig is.
- Plan de volgende les (als dit nog niet gedaan is) in en zet deze ook in de teacherhub (vergeet geen lokaal te boeken!)
Praktische zaken
We vinden het allemaal fijn om in een net, opgeruimd lokaal les te geven. Laat het lokaal dus achter zoals je het gevonden hebt. Gebruik je kladpapier? Ruim het op. Schijnt de zon in je ogen en verzet je de tafel? Zet hem terug.
We hebben in de lerarenkamer op het derde verdiep een watertoren en koffiemachine staan. Als je koffie of water drinkt, zet de tas of het glas achteraf in de vaatwasser.
Als je de laatste lesgever op Rebus bent (zie agendascherm), kijk je of de lichten uit en de ramen en deuren op elke verdieping dicht zijn.
Als je buiten kantooruren werkt of zeer veel les gaat geven, kun je de backoffice vragen voor een sleutel van de Rebus-lokalen (waarborg €40,00). Op die manier kun je jezelf altijd binnenlaten.